17-10: Midebdo dag 4

Vandaag bezoeken we 5 basisscholen in de dorpen rond Midebdo.
Tiafandouo. Deze school heeft inmiddels meubilair en een pomp. Er is behoefte aan elektriciteit en lerarenwoningen. Ze hebben voor 4 leraren 1 woning. Harde werkers.
Poltiaono. Hier is ook een vertegenwoordiging van ouders aanwezig. Dit toont de enorme betrokkenheid. De ouders zijn kritisch, want er is toegezegd dat er een pomp zou komen. Ze hebben van hun kant een inspanning verricht om de omgeving van de pomp vrij te houden van gras en hebben een boom gekapt. De pomp is er echter nog niet. Ze maken zich zorgen dat het project is geannuleerd. Cees legt uit dat dit het gevolg is van de regentijd, waardoor de aannemer met het zware materiaal niet bij het dorp kon komen. Communicatie is hier een sleutelwoord.
Vorig jaar zaten de leerlingen nog op de grond. Inmiddels is er schoolmeubilair. De ouders zijn daar dankbaar voor en hebben er vertrouwen in dat het met de pomp nu ook goed komt.
Harde werkers, maar erg op zichzelf. Ze hebben weinig contacten met mensen uit de omliggende dorpen.
Sinaperdouo. Hier is net een nieuwe directeur gestart. Hij wil graag een omheining voor de schooltuin. Er is een nieuwe leerkracht voor CP1 en CP2. De kinderen in de hogere klassen zijn zeer timide. Er is nu geen tekort meer aan schoolmeubilair. Als blijk van waardering krijgen we Ignam en een witte haan.
Dongolona. Hier komen we in de middagpauze aan, dus zijn er geen leerlingen en ouders. Hier had ook een pomp moeten staan. Ook hier leggen we uit wat de reden is van de vertraging.
Dobena. School van Aruna. Hier hebben we de kleurpotloden gegeven met het verzoek aan de leerlingen tekeningen voor ons te maken. Met Aruna kan je ‘zaken’ doen, want de tekeningen liggen klaar. Ook hier worden cadeautjes uitgewisseld. In de hoogste klas geef ik aan dat onderwijs heel belangrijk is en er dus goede onderwijzers moeten zijn. Ik heb petten van SchoolMaster bij me, leg uit dat dat leerkracht betekent en vraag wie onderwijzer wil worden. Er gaan slechts enkele vingers omhoog. Als blijkt dat hier een pet aan verbonden wordt, is de belangstelling ineens een stuk groter 😉 Ook de leerkrachten willen er één.

Eén van de SchoolMasters

Cees heeft einde van de middag een ontmoeting met de inspecteur van het basisonderwijs. Ik heb afspraken gemaakt met Ignace, omdat hij einde van de middag vertrekt naar Gaoua en daarna doorreist naar Ouaga. Hij moet aan onze film werken en nog wat boodschappen voor ons doen. In Midebdo is geen water en brood voor ons te koop. Onze privé chauffeur kan dit op meenemen als hij Ignace afzet in Gaoua.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s