Disrupting class: 3

Hoofdstuk 3 van Disrupting Class heet ‘Crammed Classroom Computers’. Ik heb hier eerder aandacht aan besteed.

In 1996 presenteerde president Bill Clinton nieuw beleid op het gebied van ICT in het onderwijs:

  1. Er moesten moderne computers beschikbaar komen voor alle leerlingen.
  2. Deze moesten met elkaar en de buitenwereld verbonden zijn.
  3. Het gebruik van ICT moest integraal deel uitmaken van het curriculum.
  4. De docenten moesten competent zijn in het gebruik ervan.

Clayton constateert dat de eerste twee doelstellingen inmiddels wel gerealiseerd zijn, maar de laatste twee nauwelijks. De miljarden die geïnvesteerd zijn in ICT hebben nauwelijks tot een verandering van het onderwijs geleid. ICT wordt gebruikt om de huidige werkwijze (marginaal) te verbeteren (sustaining innovation).

Dit is wat er normaal gebeurt. Een vernieuwing (disrupting innovation) zal door de belanghebbenden in de organisatie worden omgevormd in een verbetering (sustaining innovation) die aansluit bij de huidige werkwijze. Organisaties kunnen zichzelf niet vernieuwen.

Bedrijven zien een disruptive innovation wel aankomen. Hun ‘instinct’ zegt ze echter dat ze hun huidige zakelijke infrastructuur moeten blijven gebruiken om de nieuwe producten aan hun bestaande klanten te verkopen.

In het onderwijs worden computers nu gebruikt als aanvulling op het traditionele onderwijskundige model. De introductie van ICT heeft niet geleid tot verandering van onderwijzen en (formeel) leren. Ook is er geen meetbare verbetering van de prestaties van de leerlingen.

Het succes van een disruptive innovation start bij de ‘niet-klanten’, het marktsegment waarvoor het product nog niet beschikbaar is. Na de introductie zal ook dit product worden verbeterd (sustaining innovation).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s