Eerste lesweek

Als ondersteuner ben ik – na een zomervakantie van vijf! weken – al meer dan twee weken aan het werk; als docent nu één week. Het is mij goed bevallen. De leerlingen (havo 4 en 5) zijn nog wat timide. Dat komt waarschijnlijk door de oosterse mentaliteit: eerst de kat uit de boom kijken.

We werken met de methode Instruct-online. De leerstof wordt volledig digitaal via internet aangeboden. Ik vind dit nog wel leerstof 1.5. De teksten en vragen uit de boeken zijn 1-op-1 overgenomen, aangevuld met powerpoints en sjablonen. Ik heb niet de indruk dat het materiaal regelmatig wordt vernieuwd.

Ik overweeg Teletop er naast te gebruiken voor de planners, de mogelijkheid samen aan documenten te werken, digitaal inleveren van verslagen en plagiaat detectie. Het betekent dat ik in korte tijd veel nieuwe dingen moet leren.

Het is lastig mijn beide rollen te scheiden. Ik streef naar vaste dag(del)en voor de rol van docent en hoofd ICT. Voor bijvoorbeeld (rapport)vergaderingen zal dat echter niet werken. Het zal schipperen zijn.

Met acht jaar ervaring met lesgeven, gevolgd door meer dan twintig jaar in het beheer van ICT geef ik nu onbevoegd les in de bovenbouw. Ik moet (dus) een eerstegraads bevoegdheid informatica halen. Nu blijkt dat niet rechtstreeks te kunnen bij de UT. Ik moet daarvoor eerst een tweedegraads bevoegdheid informatica halen. Donderdag steek ik mijn licht op bij PTH informatica & communicatietechniek bij hogeschool Windesheim.

Een gedachte over “Eerste lesweek

  1. Mooi dat uw eerste lesweek goed is bevallen. Ik ben ook van mening dat de informatie die de methode Instruct Online gebruikt verouderd is. Dat is natuurlijk jammer want de ontwikkelingen in de ICT gaan zo snel dat het niet goed zou zijn om oude lesstof te gebruiken. Misschien anders zelf maar lesstof samenstellen 🙂

    Zelf ben ik redelijk tevreden over de lesstof in Instruct Online, maar ik zou zelf toch meer lesstof wilen zien over informatica in de praktijk. De gemiddelde informaticastudent heeft niets aan dingen zoals een SDM (zie module 7). De modules 1 t/m 4 sluiten wat mij betreft goed aan op de praktijk en de modules die daarna komen neigen toch meer naar de theoretische kant. Natuurlijk vind ik dit wel interessant, maar ik kan me voorstellen dat de andere 99% van de informaticastudenten hier helemaal geen interesse in heeft.

    Uw collega, Jaap Drenthen, gebruikt zijn eigen website (vechtdal-ict.nl) voor de planners en cijfers. Om de zelfstandigheid te bevorderen is het handig dat leerlingen zelf een planner maken zodat ze zelf bepalen wanneer ze verslagen inleveren (natuurlijk wel voor een bepaalde uiterste deadline).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s