Problemen romdom het leren

Ik behoor tot een onderwijsgeslacht: de derde generatie die werkzaam is in het onderwijs. Tussen de spullen uit de nalatenschap van mijn vader troffen we een boekje aan: ‘Problemen rondom het leren‘. Het moet een jaar of 50 oud zijn en hij moet ongeveer 30 zijn geweest toen hij deze ‘presentatie’ heeft gehouden.

Toen kon hij er geen powerpoint van maken. Anders had hij dat ongetwijfeld gedaan, deze op Slideshare geplaatst, er een blogpost van gemaakt en er melding van gedaan in Twitter. Eén van de weinige vormen van delen toentertijd was de boekvorm.

Toch kan je dit ook als een soort ‘blog’  beschouwen. Je vat je mening en gedachten samen en deelt dit met anderen. Niets nieuws onder de zon dus? Het was alleen minder gemakkelijk direct te reageren. Qua inhoud zou zijn verhaal nu geschreven kunnen zijn. De problemen die hij signaleert:

  • lage onvertraagde doorstroming
  • problemen met selectie en determinatie
  • gebrek aan concentratie
  • verkeerde werkmethode, -houding en -omgeving

Wat wel sterk verandert is, is het taalgebruik. Hierbij postuum mijn vaders blog: ‘Problemen rondom het leren’.

Een gedachte over “Problemen romdom het leren

  1. Wat moet het leuk zijn om zoiets tegen te komen!
    Heb je overwogen om het met OCR te scannen zodat je de tekst digitaal kan aanbieden?
    Overtypen lijkt mij monnikenwerk…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s