Cramming

Disruptive-class-29Ik heb net het boek ‘Disrupting class’ van Clayton M. Christensen uit. Weer vallen er voor mij een aantal puzzelstukjes op hun plaats. Aan de andere kant roept het boek ook weer veel vragen op. Het onderstreept je gevoel dat er iets moet veranderen in het onderwijs, dat ICT daar een belangrijke rol bij speelt, maar je blijft zitten met de vraag HOE?

Ik heb mij voorgenomen een samenvatting van het boek te maken. Daarop vooruitlopend alvast een voorproefje. Hoofdstuk 3 heeft de titel ‘crammed computer classrooms’. Citaat: “School have crammed the computers into the existing teaching and classroom models. Teachers have implemented computers in the most common-sense way – to sustain their existing practices and pedagogies rather then to displace them.”
Cramming zou je kunnen vertalen als stampen of volproppen en wordt gebruikt in de context van leren (bijvoorbeeld het stampen van woordjes), maar ook voor een inmiddels gedateerde rage: hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen in een 2CV of telefooncel. Meer van deze tijd: hoe krijg je zoveel mogelijk bytes op een oppervlak (geheugenstick of harde schijf)?

Bij de term ‘cramming’ moest ik meteen denken aan het fenomeen laptopkar (zoals deze bij ons op school wordt gebruikt). Behalve dat de kar is volgepropt, rijden we letterlijk nieuwe technologie de bestaande onderwijsstructuur binnen. En waarvoor wordt deze dan gebruikt:

bron: TNS_NIPO_Monitor_ict_gebruik_2009_docenten

bron: TNS_NIPO_Monitor_ict_gebruik_2009_docenten

 Hoofdzakelijk voor tekstverwerking, gebruik Internet en de ELO. Een bevesting van een stelling van Clayton: “School use computers as a tool and a topic, not as a primary instructional mechanism that helps students learn in ways that are customized to their type of intelligence.”

3 gedachten over “Cramming

  1. Hoi Jan Cees,

    ik weet nu niet of de uitkomst echt de stelling van Clayton bevestigd. Als ik leerlingen wil helpen te leren in hun eigen stijl kan toegang tot Internet juist heel praktisch zijn. Zeker als ik via die Internet toegang kan bieden tot gedifferentieerde leermiddelen, die zouden zelfs in een ELO kunnen staan.
    Een laptopkar kan dan in mijn ogen worden vergeleken met een kar met gereedschapskisten waar elke leerling het gereedschap uitpakt dat hij/zij nodig heeft. Al is het natuurlijk aardig om te bedenken dat onze leerlingen bij de technische vakken zelf bijdragen aan hun gereedschap en dat na afloop van hun opleiding mee naar huis mogen nemen….

    Groet,

    André.

    • André,
      Misschien ben ik iets te snel geweest en had ik beter eerst de samenvatting kunnen maken (en delen) voordat ik deze blogpost publiceerde. ICT en Internet zullen bij het ondersteunen van leren – rekening houdend met intelligentie, leerstijl en -tempo – een grote rol spelen. Het gereedschap dat daarbij nodig is gaat verder dan een laptop met toegang tot Internet. Clayton zoekt het onder andere in simulatie, instructie, toetsen, (peer)feedback, gebruik van audio en video. Dit alles adaptief en gebaseerd op web 2.0 technologie, waardoor (mede)leerlingen, ouders, leraren en anderen hun bijdrage kunnen leveren.

  2. Pingback: Disrupting class: 3 « Jan Cees

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s