Werkdruk

De meest gehoorde klacht in het onderwijs: de hoge werkdruk. Nu weer bevestigd door een onderzoek van VK-banen.

Vergeleken met de periode waarin ik ‘voor de klas stond’ (20 jaar geleden), is er voor de docent veel meer ondersteuning waardoor hij zich kan richten op het onderwijs. Repro, Onderwijsassistenten, RT-ers, leerlingbegeleiders, zorg- en ICT-coördinatoren, teamleiders en coaches. Je zou verwachten dat een betere focus en ondersteuning door specialisten resulteert in een lagere werkdruk. Neveneffect van deze ondersteuning is dat er meer communicatiemomenten zijn. Zou daar de pijn zitten? Is dat de reden waarom er ook geklaagd wordt over de bureaucratie en overhead?
In het PO missen ze een deel van de ondersteuning. Is de werkdruk daarom daar groter? Waar bevindt zich het optimum tussen zelf uitvoeren of uitbesteden van taken?

Eén van de kenmerken van een professional is dat hij veelal individueel is ingesteld. Binnen de muren van het lokaal ben je op jezelf aangewezen. Daar ben je autonoom. Een ander kenmerk dat hiermee in tegenspraak lijkt te zijn: samenwerkingsbereidheid. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de docenten niet eens één keer per kwartaal met collega’s overlegt over lesmethoden, leermiddelen en leerlingparticipatie. Ontbreekt het ze aan samenwerkingsbereidheid of is dit een neveneffect van de werkdruk?

Het artikel in VK-banen is heel herkenbaar. De prangende vraag blijft echter: hoe verander je dit?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s