Discussies LinkedIn

LinkedIn krijgt, naast platform voor netwerken, steeds meer het karakter van een discussieforum. Gisteren blogte ik al over een discussie in de groep ‘Onderwijs 2.0’ (http://www.linkedin.com/groups?gid=78820).

Een andere discussie is het gevolg van de aankondiging van de Wortell Learning Gateway (www.thelearninggateway.nl), gebaseerd op Microsoft SharePoint. Ik heb hier niet positief kritisch op gereageerd:
“Weer een oplossing en een speler erbij. Dit zal de keuzestress alleen maar vergroten. Wanneer stoppen we in (of voor) het onderwijs met het bouwen van oplossingen gebaseerd op het principe “we know what is best for you”? Help de lerende een persoonlijke portal op te zetten voor zijn/haar leeromgeving en zelf te bepalen “what is in IT for me?””

Daar kreeg ik (uiteraard) commentaar op, dus heb ik bovenstaand commentaar nader toegelicht:
Oneliners schieten inderdaad tekort. Met “what is in IT for me” bedoel ik absoluut niet dat scholen het zelf moeten gaan doen of het wiel zelf uit moeten vinden. Ik denk dat één van de belangrijkste kenmerken van de huidige tijd de enorme informatierijkdom is. Daar kan je op verschillende manieren mee omgaan. Volgens mij sluit ‘remixen’ het beste aan bij de wensen van de gebruikers. De gebruiker bepaalt met welk apparaat (laptop, iphone, netbook, macbook) hij het liefst werkt en met welke applicaties. De gebruiker arrangeert zijn eigen (leer)omgeving. Een ‘learning gateway’ is volgens mij dus een persoonlijke omgeving die verbindingen legt naar allerlei andere omgevingen, waaronder een – door school beschikbaar gestelde – ELO. De ‘learning gateway’ moet naar mijn mening leverancier en platform onafhankelijk zijn. Vergelijk het met RSS. Dit is een standaard, maar je kiest en richt zelf de reader in. De school biedt de leerling een aantal standaard ‘feeds’ naar de ELO, educatieve applicaties en andere schooleigen (gemaakte of gekochte) leermiddelen. Vergelijk dit met de initiële inrichting van Netvibes, Symbaloo of iGoogle. De verdere persoonlijke inrichting regelt de lerende zelf.

Met de oneliner “If ain’t broken, don’t try to fix it” ben ik het weer absoluut oneens. Dan krijg je situaties vergelijkbaar met de Amerikaanse autoindustrie. Je moet blijven ontwikkelen en verbeteren, ofwel: beter maken is niet alleen gerelateerd aan ziek of stuk. Het niet continu werken aan kwaliteitsverbetering is precies de oorzaak dat bepaalde bedrijven of initiatieven failliet gaan.

Een gedachte over “Discussies LinkedIn

  1. Hallo Jan-Cees, kwam via de genoemde LinkedIn discussie bij jouw weblog terecht.
    Ben het van harte met je eens vwb “weer een speler erbij”. Ook ik heb al vaker gezegd dat bijvoorbeeld Netvibes (wat ik zelf gebruik) en RSS een zeer sterke combinatie is om als (bijna volledige) ELO te dienen. Zie http://www.flickr.com/photos/wytze/248224722/.
    Als elk schoolsysteem maar RSS zou uitpoepen, zou elke leerling / medewerker zelf de keuze kunnen krijgen hoe hij of zij dit vervolgens consumeert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s