Computerexamens

De examenperiode is een spannende periode. Voor leerlingen, docenten en de examencoördinatoren. Sinds een aantal jaren is aan dit rijtje een categorie toegevoegd: de systeembeheerder(s).

De mogelijkheid (en voor een aantal vaken verplichting) om examens af te nemen met de computer doet een fors beroep op de kennis, vaardigheid, creativiteit en stressbestendigheid van de medewerks van de afdeling ICT. Het begint met het inrichten van de server. Nu ‘draaien’ in onze gevirtualiseerde omgeving een kleine 50 (Netware, Linux en Windows) servers. De daarbij gevoegde 3 Cito Windows servers (voor elke locatie één) zijn zo instabiel dat ze gemiddeld twee keer per week moeten worden gereset. Navraag bij Cito leert dat het aan onze implementatie zou liggen.

We hebben de FT (soort systeemtest) positief afgerond. Inmiddels zijn een aantal testexamens afgenomen. Daarvan is er geen één succesvol afgerond. Navraag bij het Cito ……

Het vertrouwen in de computerexamens is inmiddels zo klein, dat de vraag gesteld wordt of we niet weer terug moeten keren naar de papieren examens.

Los van het beroep op medewerkers van de afdeling ICT, netwerk, beveiliging en hardware stellen de computerexamens ook eisen aan de software. Het is niet zo dat de computerexamens onafhankelijk zijn van de omgeving waarin ze worden afgenomen. Nee, we moeten onze omgeving aanpassen naar de eisen die Cito stelt. Sterker nog: om ervoor te zorgen dat leerlingen niet voor verrassingen komen te staan, moet je bijvoorbeeld Office gebruiken. Hoezo onafhankelijkheid en wat blijft er over van promotie van Open Source?

Cito beeldschermexamens: the PITA voor de ICT-afdeling.

Een gedachte over “Computerexamens

  1. Navraag bij het hoofd ICT leert het volgende:
    De klachten die zij schetsen zijn niet in die mate bij ons aanwezig.

    We hebben de proefexamens op diverse locaties afgenomen en van CITO ook toestemming gekregen om met het gebruikte aantal computers

    de uiteindelijke examens af te nemen.

    Wel hebben we op een van de locaties enkele problemen geconstateerd met de software (Flash Versie 10) waarna we contact hebben gezocht met CITO, de communicatie met deze instantie verloopt

    in mijn ogen erg stroef, uiteindelijk hebben we wel antwoorden gekregen op onze vragen en hebben we voor de zekerheid de test nogmaals afgenomen, nu met het resultaat dat we wel met alle geteste computers mochten deelnemen.

    Het versturen van de gecorrigeerde data verliep op 1 locatie ook moeizaam, hiervoor hebben we (na wederom een moeizame communicatie met CITO )de data moeten doorsturen naar hun FTP server waarna we de oplossing aangeboden kregen om alsnog de data goed doorgestuurd te kunnen krijgen.

    Wat bij mij erg steekt , als ik het zo mag noemen is dat

    1. CITO niet snel communiceert, we moeten 2 weken wachten op de uitslag van de FT en hebben dan nog maar 3 dagen om opnieuw te plannen

    2. CITO beperkt ons in de gewenste functionaliteiten op het educatieve netwerk, Flash 10 bijvoorbeeld is niet toegestaan en men verwacht een bepaalde versie van Office op de systemen.

    dit blokkeert enkele wensen van de scholengroep welke we nu niet kunnen honoreren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s