ICT-bewustzijn

Bij de open avond van hogeschool Windesheim over de master Learning & Innovation werden de lectoraten aangestipt. Ik heb eens verder gezocht op het lectoraat ICT en kwam terecht bij Peter van ’t Riet (lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie).

Ik heb zijn publicatie ‘ICT-bewustzijn als succesfactor in onderwijsinnovatie’ gelezen. Weer een argument erbij om de master te willen volgen.
In zijn publicatie stelt hij het ICT-bewustzijn aan de orde in relatie tot onderwijsinnovatie.

Wat hij als eerste doet is de belangrijkste begrippen (innovatie en ICT) definiëren. Goede zaak. Dat wordt vaak vergeten, wat nogal eens aanleiding is tot begripsverwarring.
(Onderwijs)innovatie omschrijft hij als “het bewust toepassen van nieuwe leermaterialen, hulpmiddelen, didactische methoden en organisatie- en aansturingsmodellen teneinde onderwijsleerprocessen op enig aspect te verbeteren.”

De term ICT wordt volgens hem op vier manieren gebruikt:

  • de techniek, dus hard- en software
  • het vakgebied en professionele praktijk (het werken in)
  • de toepassing van de techniek in samenleving en bedrijfsprocessen
  • de wetenschappelijke bestudering van bovenstaande punten

Voor een verdere indruk van zijn visie verwijs ik naar zijn presentatie.

Hij geeft een helder overzicht van de zaken die een rol spelen bij de rol van ICT in de onderwijsinnovatie. Hij maakt onderscheid naar de verschillende niveau’s (micro, meso en macro). De rol van de docenten, bestuurder en managers komt expliciet aan de orde.

Voor het succesvol zijn van innovaties met ICT in het onderwijs moet elke medewerker beschikken over ICT-bewustzijn. Dat blijkt onder andere uit gedrag als:  alert zijn op nieuwe ontwikkelingen (RSS, conferenties, seminars), toepassen van nieuwe functionaliteit, netwerken, participatie delen en samenwerken en onderzoek. Gedrag dat je binnen onze scholengemeenschap niet veel en frequent aantreft.

Wat ik niet terug vind, is hoe je dit ICT-bewustzijn kweekt en/of bevordert. Ik heb er op dit moment geen pasklaar antwoord op. Maar misschien komt dat aspect terug in de master.

Een gedachte over “ICT-bewustzijn

  1. Een zeer actueel onderwerp dat nog altijd onderbelicht is bij veel instanties en bedrijven. Zeker ook in het onderwijs, waar sprake is van privacygevoelige data van bijvoorbeeld kinderen. Goed om te zien dat er vanuit verschillende invalshoeken aandacht voor is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s